Genel: Cari hesap kartı içerisinde bulunan [ Genel ] sekmesi cari hesabın genel özelliklerinin seçildiği alandır.
Rol Tanımı: Cari hesabın Müşteri, Tedarikçi veya Müşteri + Tedarikçi ya da Cari Hesap Değil olarak seçilebildiği alandır.
Cari Türü: İlgili Cari Hesabın Tüzel Kişi, Şahıs, Yabancı, Mükellef Değil ya da Diğer olduğunu seçilebildiğimiz alandır.
Cari türü "Yabancı" veya "Mükellef Değil" seçili olan carilere hiçbir zaman tevkifatlı fatura kesilememektedir.
Cari türü Yabancı veya Mükellef değil seçili olan bir cariye fatura keserken cari hesabı seçmeden satırları(ürünleri) girip sonra cariyi seçerek kaydetmeye çalışırsak aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi hata alırız.
Cari hesabı seçtikten sonra satırlara tevkifatlı ürün eklesek bile sistem bu ürünleri tevkifatsız olarak faturaya getirecektir.
Konsinye İşlemleri: Cari firmalarınız ile ürün alıp satarken konsinye işlemi yapıyorsanız bu alandan seçebilirsiniz. Konsinye işlemleri açılır menüsünü "Yok" seçerseniz, konsinye fatura kesmek istediğinizde Cari firmayı seçmeniz mümkün olmayacaktır.
Ödeme Şekli: Cari ile ödemeler noktasında belli bir çalışma şekliniz varsa buradan; "Belirsiz", "Nakit", "Havale/EFT", "K.Kart", "Çek", "Senet" ve "Otomatik Ödeme" tercihlerinden size uygun olanı seçebilirsiniz. Buradan seçtiğiniz seçenek daha sonra Ödeme/Tahsilat Satırlarında farklı bir ödeme şekline engel olmayacaktır. Sadece ödeme tipinin varsayılan olarak genelgesine yardımcı olur. Dilerseniz işlem sırasında veya Cari hesap üzerinden tekrar güncelleyebilirsiniz.
OTOMATİK ÖDEME
Otomatik Ödeme: Telefon, elektrik, su gibi her ay otomatik olarak belirli bir banka hesabından ödenecek faturalar için Orkestra uygulamasında yapılması gereken işlemler sırasıyla şöyledir:
-Cari hesap kartı Kategoriler sekmesinden Otom. Ödeme Hesabı alanından otomatik ödeme talimatı verilen Banka Hesabı seçilmelidir.
Fatura Girişi İle:
-Satınalma faturasında ilgili cari hesap seçilerek faturada girilmesi gereken diğer bilgiler girilerek fatura kayıt edildiğinde faturanın ödeme hareketleri otomatik olarak oluşur.
-Oluşan ödeme harekelerinden Ödeme Şeklinin - Otomatik Ödeme olarak gediği görülmektedir.
-Planlanan Tarihe faturanın son ödeme tarihi girilmelidir.
Ödeme/Tahsilat Satırları ile:
-Fatura girişi ile birlikte oluşan ödeme hareketi Ödeme/Tahsilat satırlarına Taslak durumda kayıt oluşturmaktadır.
Otomatik Ödeme İşleminin Gerçekleşmesi:
Taslak durumda Ödeme/Tahsilat Satırlarının işlemleri farklı yöntemler ile yapılabilmektedir. Bunlardan ilki:
"Tekrarlayan İşlemler" nesnesinden Otomatik Ödeme Durum Güncelleme kuralı oluşturmalısınız. Bu durumda Orkestra planlanan tarih geldiğinde Taslak durumda olan Ödeme/Tahsilat satırlarındaki kayıtları Gerçekleşti durumuna güncelleyerek Hedef Hesaba cari hesap üzerinde tanımlı olan Banka Hesabını getirir.
https://www.orkestra.com.tr/index.php?sayfa=yardim&m=48&y=602&y2=1902
Bu işlem sonucunda bir Finansal İşlem Fişi oluşur ve cari hesaba Borç, banka hesabına Alacak satırı kayıt eder.
Tekrarlayan işlem finans kullanıcısının fatura girişi sonrasında herhangi bir işlem yapmasına gerek kalmaksızın Otomatik Ödeme işleminin son ödeme tarihi olan planlanan tarihte tamamlanmasını sağlar.
Bu işlem sonucunda bir Finansal İşlem Fişi oluşur ve cari hesaba Borç, banka hesabına Alacak satırı kayıt eder.
Tekrarlayan işlem finans kullanıcısının fatura girişi sonrasında herhangi bir işlem yapmasına gerek kalmaksızın Otomatik Ödeme işleminin son ödeme tarihi olan planlanan tarihte tamamlanmasını sağlar.
(https://www.orkestra.com.tr/index.php?sayfa=yardim&m=48&y=602&y2=1902)
İkinci Yöntem ise:
Son ödeme tarihi geldiği ve banka hesabından ödemenin yapıldığı gün ödeme tahsilat satırlarından ilgili planlama kaydının durumunu "Gerçekleşti" yaparak, "Hedef Hesap" alanından ilgili banka hesabının kullanıcı tarafından seçilmesi ile gerçekleştirilebilir. Yine bu durumda da ilk yöntemde otomatik olarak oluşan finansal işlem fişi oluşmaktadır.
Üçüncü Yöntem ise
Banka ekstre aktarımını kullanmakta olan finans kullanıcılarının Taslak durumdaki ödeme tahsilat satırı ile banka ekstre satırındaki işlemi eşleyerek işlemi tamamlaması şeklindedir.
Gelen ekstre satırında ilgili işlem satırına F9 seçeneklerinden erişim sağlanarak Satır Detay Bilgilerinden;
Hareket Türü – Planlanmış Ödeme
Planlanmış Ödeme alanından ise ilgili cari hesaba ait Taslak durumundaki ödeme tahsilat satırlarından ilgili ödeme satırı seçilerek gerçekleştirilmektedir.
Bu işlem ile birlikte yine birinci ve ikinci yöntemdeki gibi finansal işlem fişi oluşarak banka ve cari hesap bakiyeleri otomatik güncellenecektir.
Firma: Eğer ilgili Cari Hesap bir Şahıs Firması ise, Firma Sahibi ile ilgili bilgileri buraya girebilirsiniz.
Hesap Detayları
Kurum : İlgili cari firmayı oluşturduğunuz kurumun ismini bu alanda görebilirsiniz.
İş Birimi : Cari firmayı kendi iş birimlerinizden birisiyle ilişkilendirmek istediğinizde bu seçenek kullanabilirsiniz.
Hesap Grubu : Cari firmanızı hesap gruplarına göre kategorileştirmek için kullanılır.
Negatif Kontrolü : Cari firma ile alışverişlerinizde bakiye negatif olduğunda yapılması gereken seçenekleri belirler. Cari Hesap Bakiyesi Negatif olduğunda işleme devam edebilir, sistemin sizi uyarmasını isteyebilir veya işlemin sistem tarafından durdurulmasını seçebilirsiniz.
Nakit Akışı Rolü : Cari firma ile ilgili işlemlerinizi yaparken nakit akışının işlem üzerine olan etkisini gözardı etmek veya işleme dahil etmek için kullanabilirsiniz.
Ticari İşlem Grubu : Cari firmalarınızı yaptığınız ticari işlemlere göre gruplayabilirsiniz.
Borç Kapama Dövizi : Cari firmalarınızla yaptığınız alışverişlerinizden sonra borç kapama işlemi yaptığınızda, işlemin döviz türünü belirlemek için kullanılır.
Kapama Kuru : Bir önceki aşamada belirlenen Borç Kapama Dövizinin Kur bilgisinin nasıl alınması gerektiği burada belirlenir.
Seçeneklerde; Sonraki Tarih, Önceki Tarih, Borç Kuru, Alacak Kuru, Yüksek Kur, Düşük Kur bulunmaktadır.
Borç Kapatma Yöntemi : Borç kapatma işlemi yapılırken sadece Tarihe Göre ya da Tarih ve Kaynak İşleme göre referans alıp kapatma işlemini yapar.
Borç Kapatma Kapsamı : Borç kapama kapsamı ( Firma / İşyeri ) sistem yönetiminden merkezi olarak belirlenebilmektedir. Ancak bazı cari hesapları, sistemde belirlenen yöntem dışında bırakmak isteyebilirsiniz.
Bunun için cari hesap üzerindeki seçeneği değiştimeniz gerekmektedir.
İş yeri bazlı borç kapama yapmak istediğinizde alacak ve borç kayıtları üzerindeki işyerleri baz alınarak işlemler yapılır.
Zamanlanmış Kapatma : Borç kapam işlemi, tekrarlayan işlemler ile yöneticilerin belirliği zamanlarda sistem tarafından otomatik yapılır.
Ekstre Çözümleme :
Otomatik borç kapama işlemine dahil olmasını istemediğiniz cari hesaplar olursa buradaki seçeneği "Gözardı Et" olarak değiştirip kayıt etmeniz gerekmektedir. Gözardı edilen cari hesapların borç kapaması, kullanıcılar tarafından manuel olarak yapılacaktır.
Dövizli İşlemler
Dövizli İşlemler : Çalıştığınız cari firma dövizli işlemler yapıyorsa seçenekleri buradan belirleyebilirsiniz.
Para Birimi : Seçeceğiniz para birimi, Cari Hesap ile yapılacak finansal işlemlerin para birimini belirler, altta bulunan “Hareketlerde Döviz Türü Değiştirilmesin” seçeneğini işaretlerseniz Cari Hesap ile sadece seçtiğiniz döviz üzerinden işlem yapabilirsiniz, farklı bir döviz ile işlem yapmanıza izin verilmez.
Kur Türü : Dövizin Kurunun neye göre belirleneceğini belirlemek için kullanılır. Burada Sistem seçeneği varsayılan olarak gelmektedir. Sistem o gün o fiş oluşturulduğunda merkez bankasından aldığı veriler ışığında kur değerini belirlemektedir. Dilerseniz Merkez Bankası Alış, Merkez Bankası Satış, Efektif Alış veya Efektif Satış değerlerini seçebilirsiniz.
Kur Farkı : Sonradan yapılan ödemelerde değişen kur değerlerinden dolayı kur farkı oluşturmak istediğinizde bunun neye göre hesaplanacağını belirler. Varsayılan olarak "Hareketler Üzerinden" Seçeneği ile gelen bu alan dilenirse "Ödemeler Üzerinden" çalışacak şekilde ayarlanabilir.
Hareketlerde Döviz Türü Değiştirilmesin Seçeneği: Bu seçeneği işretlerseniz eğer Cari hesap için yapılan döviz işlemlerinde "Döviz Türü" değişmeyecektir.
İletişim
İletişim: Firmaya ait iletişim bilgileri bu alanda saklanır. İş Telefonları, Cep Telefonları, Faks, E-posta adresleri, Web Adresleri, IM Adresi, Vergi Dairesi, Vergi Numarası ve Adreslerle ilgili bilgiler bu alanlardan girilebilir.